Saturday, October 27, 2007

Satu Lawatan, Seribu Pengertian


Pasukan Khidmat Komuniti MCKK Maxis CyberlinQ telah menganjurkan suatu lawatan sambil belajar ke MCKK sebagai salah satu pengisian program khidmat komuniti ini pada 11 dan 12 September 2007. Sekumpulan pelajar darjah 5 dari Sekolah Kebangsaan Sultan Abdul Aziz telah diberi peluang keemasan ini untu mengunjungi MCKK. Sebagai salah sebuah sekolah elit di Malaysia, MCKK mempunyai sejarah yang panjang dan gemilang dalam memainkan peranan yang penting untuk membangunkan modal insan. Tujuan utama lawatan diadakan adalah untuk memberikan pendedahan kepada para pelajar sekolah tersebut kepada suasana pembelajaran dan sistem sekolah berasrama penuh.
Selain itu, hal ini juga dapat menanamkan semangat yang membara dalam diri para pelajar untuk berusaha keras dalam menuntut ilmu. Dalam lawatan terbabit, mereka telah diberi sedikit penerangan mengenai sistem sekolah berasrama penuh. Para pelajar ini telah dibawa melihat seluruh kawasan MCKK. Mereka telah dibawa ke Galeri MCKK untuk mengetahui secara lebih lanjut mengenai sejarah MCKK. Lawatan telah diteruskan dengan melawat sekitar blok pentadbiran dan akademik bagi mendekatkan para pelajar dengan suasana pengajaran di MCKK. Antara kemudahan yang telah ditunjukkan ialah Resource Centre, Perpustakaan Tunku Abdul Rahman, Bili Formula One, kawasan asrama dan bilik latihan muzik yang lengkap.
Para pelajar terbabit telah bermalam di MCKK bagi merasai suasana di sekolah berasrama penuh. Sesungguhnya, dengan pendedahan secara langsung ini telah berjaya meningkatkan semangat ingin belajar dalam diri pelajar sekolah terbabit. Hal ini berupaya untuk menolong pihak kerajaan dalam melahirkan rakyat dan tenaga kerja yang mahir dalam pelbagai bidang khususnya teknologi maklumat dan komunikasi ( ICT )..

1 comment:

nurulsweet said...

memang best lawatan nie......ada abng ensem2 yang paling cute abang amin....aku akan ingat lawatan nie sampai aku menutup mata..he3...