Sunday, September 16, 2007

"Nafas baru Ketior"

Program khidmat komuniti Maxis Cyberlinq Malay College Kuala Kangsar diteruskan dengan aktiviti membersihkan surau pada 4 september 2007. Seramai 30 orang pelajar dari Persatuan Bulan Sabit Merah, Kelab Pengguna dan juga Kelab Anti Jenayah telah bertolak dari MCKK bersama-sama seorang guru sekitar pukul 3.45 petang. Pelbagai aktiviti membersih surau telah diadakan untuk memberi nafas baru kepada tempat yang serbaguna itu. Sesetengah pelajar telah berusaha membersihkan sampah-sarap di kawasan sekitar, membersihkan pinggan mangkuk dan pelbagai lagi.
Suasana ini telah memberikan suatu gambaran jelas bahawa pelajar lelaki juga mampu melakukan perkerjaan yang begitu sinonim perempuan seperti mencuci pinggan mangkuk dan menyediakan hidangan. Para penduduk Kampung Ketior juga tidak melepaskan peluang untuk bekerjasama membersihkan kawasan sekitar. Tua dan muda berganding bahu agar gajah putih itu mendapat warna yang baru ke arah kecemerlangan dan kesejahteraan. Penghargaan yang diberikan oleh penduduk Kg. Ketior tidak akan dilupakan kerana semangat kekitaan yang wujud merupakan wadah terbaik ke arah sebuah negara yang harmoni berlandaskan konsep perpaduan : Muafakat membawa berkat.
Sesungguhnya, aktiviti pada hari ini telah memberikan pendedahan secara lebih mendalam kepada pelajar MCKK untuk memperhebat kemahiran bersosial dengan penduduk desa. Jurang yang wujud telah berjaya dihapuskan melalui hubungan silaturrahim yang terjadi melalui aktiviti. Sikap penduduk kampung yang begitu mesra telah memudahkan aktiviti ini dijalankan. Penghargaan dan ucapan terima kasih harus diberikan kepada pelajar MCKK melalui penglibatan mereka yang lebih menyeluruh supaya matlamat dan objektif program ini mampu tercapai. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.

No comments: